Degene die wil begrijpen waarom er van sommige van de schilderijen van Vincent van Gogh meerdere versies zijn kan ik aanraden de boeken van Luc Van Omme en Ton de Brouwer te lezen, respectievelijk De Koffer van Caracas en Van Gogh en Nuenen.
De Naam
Het werk waar het hier om gaat is één van de twee bekende versies van Terras bij Avond (Forum du Place). Net als Populierenlaan bij Nuenen (eveneens Collectie Carmen Barton) heeft dit werk nog het originele spieraam, hetgeen op zichzelf al een zeldzaamheid is. Het is nooit gerestaureerd en heeft daarom zijn oorspronkelijke kracht en kleur behouden.
Hoewel Populierenlaan bij Nuenen ondanks de ouderdom volledig intact gebleven
is, al kan een goede schoonmaakbeurt geen kwaad, heeft dit werk, Terras bij
Avond (Forum du Place), enige beschadigingen, er zit een klein gaatje in het
doek. Weliswaar van een afstand nauwelijks zichtbaar en voor een goede
restaurateur eenvoudig te repareren.
Om verwarring te voorkomen worden de namen van de recent gevonden werken
veranderd, dat wil zeggen het werk in Collectie Boijmans blijft zijn alom bekende
naam dragen, het werk in Collectie Carmen Barton heet voortaan Populierenlaan.
Het zelfde geldt voor onderhavig werk, Terras bij Avond (Forum du Place), het
werk in Collectie Kröller-Müller blijft genoemde naam dragen, het
werk in Collectie Carmen Barton draagt voortaan de naam Terras bij Avond.
Het Materiaal
Een spieraam is een uitvinding uit de achttiende eeuw die in
de negentiende eeuw populair werd. Voor de duidelijkheid: Tussen 1700 en 1800
werd het spieraam uitgevonden, tussen 1800 en 1900 werd het populair in
gebruik. Vincent leefde van 1853-1890.
Verstek zagen zal zeker al snel een vast onderdeel van het spieraam zijn
geweest zoals het ontstond, beschavingen uit de geschiedenis worden
tegenwoordig vaak onderschat, men was in de vijftiende eeuw al in staat om de
Sixtijnse Kapel te bouwen!