Terras bij Avond (Forum du Place)

Literatuur

Degene die wil begrijpen waarom er van sommige van de schilderijen van Vincent van Gogh meerdere versies zijn kan ik aanraden de boeken van Luc Van Omme en Ton de Brouwer te lezen, respectievelijk De Koffer van Caracas en Van Gogh en Nuenen.


De Naam

Het werk waar het hier om gaat is één van de twee bekende versies van Terras bij Avond (Forum du Place). Net als Populierenlaan bij Nuenen (eveneens Collectie Carmen Barton) heeft dit werk nog het originele spieraam, hetgeen op zichzelf al een zeldzaamheid is. Het is nooit gerestaureerd en heeft daarom zijn oorspronkelijke kracht en kleur behouden.

Hoewel Populierenlaan bij Nuenen ondanks de ouderdom volledig intact gebleven is, al kan een goede schoonmaakbeurt geen kwaad, heeft dit werk, Terras bij Avond (Forum du Place), enige beschadigingen, er zit een klein gaatje in het doek. Weliswaar van een afstand nauwelijks zichtbaar en voor een goede restaurateur eenvoudig te repareren.
Om verwarring te voorkomen worden de namen van de recent gevonden werken veranderd, dat wil zeggen het werk in Collectie Boijmans blijft zijn alom bekende naam dragen, het werk in Collectie Carmen Barton heet voortaan Populierenlaan. Het zelfde geldt voor onderhavig werk, Terras bij Avond (Forum du Place), het werk in Collectie Kröller-Müller blijft genoemde naam dragen, het werk in Collectie Carmen Barton draagt voortaan de naam Terras bij Avond.


Het Materiaal

Een spieraam is een uitvinding uit de achttiende eeuw die in de negentiende eeuw populair werd. Voor de duidelijkheid: Tussen 1700 en 1800 werd het spieraam uitgevonden, tussen 1800 en 1900 werd het populair in gebruik. Vincent leefde van 1853-1890.

Verstek zagen zal zeker al snel een vast onderdeel van het spieraam zijn geweest zoals het ontstond, beschavingen uit de geschiedenis worden tegenwoordig vaak onderschat, men was in de vijftiende eeuw al in staat om de Sixtijnse Kapel te bouwen!

Vanaf 1886 werden spietjes gebruikt in de hoeken. Theo was, als kunsthandelaar bij Goupil & Co, werkzaam in de top van de kunstwereld destijds zou je kunnen zeggen, hij zorgde voor materiaal en het geld ervoor, het zou niet verbazingwekkend zijn als Vincent het beste en in die tijd meest moderne materiaal gebruikte, ook geografisch gezien vertegenwoordigde Parijs in die tijd de top van het begin van Moderne Kunst. De werken op doek waar het hier om gaat zijn van na 1886.