Stilleven met Blauwe Klompen

Regelmatig zie je in het werk van Vincent van Gogh dat de middellijn, die het werk perspectief geeft en tevens vlakken verdeelt, niet helemaal recht is.

In die zin dat deze niet alleen in meer of mindere mate van links naar rechts naar beneden helt, maar vooral dat deze niet volledig recht in één lijn geschilderd is, meestal in het geval er een voorwerp zoals een vaas of iets dergelijks op de voorgrond staat die de lijn als het ware in tweeën splitst, de lijn loopt dan niet goed rechtdoor.

Het laatste is vooral zichtbaar in latere werken zoals de Zonnebloemen, maar ook in vroeger werk komt deze onvolkomenheid voor, ik denk dat je het zo mag noemen. In de loop der jaren lijkt het erger te zijn geworden, als je hier van erg kunt spreken, het maakt zijn werk herkenbaar, mogelijk is het opzettelijk zo geschilderd.

Dit is dus vooral zichtbaar bij de Zonnebloemen, Vincent van Gogh heeft er meerdere geschilderd.

Het stilleven met blauwe klompen moet ongeveer in dezelfde periode geschilderd zijn, het heeft ook deze kenmerken. Bovendien is er een sterke overeenkomst qua kleurgebruik.

Zo heeft dit stilleven een horizontale lijn die relatief gezien vrij dun is, deze heeft een breedte heeft van ongeveer één centimeter.


Dit zie je in deze periode vaker, niet alleen bij de Zonnebloemen maar ook bij een bekend zelfportret uit 1887, dat eveneens dezelfde gele kleuren heeft naast de in dit geval vrij brede lijn die het werk perspectief geeft. De Zonnebloemen werden eind jaren tachtig van de negentiende eeuw in Arles geschilderd, evenals enkele van zijn schedels getiteld Skull.

Misschien weerspiegelt Stilleven met Blauwe Klompen hoe karig Vincents bezittingen op een bepaald moment in zijn leven waren.
Opnieuw, net als bij Het Domineeshuis, heimwee naar Brabant, gezien de geblokte rode theedoek die exact de kleur en het patroon van de Brabantse vlag heeft.
Een hang naar vrijheid, denkend dat klompen, een waterketel en een absint-kruikje voldoende zijn om de wijde wereld in te trekken.

De gedachte dat het werk in Zuid-Frankrijk geschilderd zou kunnen zijn, in Saint Rémy waar hij een tijd in een instelling verbleef, is daarom helemaal geen vreemde gedachte.

Net als Skull, een schilderij dat hier later aan bod komt, kan ook dit werk over een ander werk heen zijn geschilderd, je ziet contouren van figuren of wellicht een landschap op de achtergrond.

Vincent was vaak in het blauw gekleed, hij had zelfs blauwe schilderschoenen, en deze zijn bewaard gebleven en te zien in het Van Gogh Village Museum, een bezoek waard.
De vorm van de schilderschoenen waarvan hier een foto, met dank aan het museum, is hetzelfde als die van de blauwe klompen op het schilderij.

Blauw is een afwijkende kleur voor klompen, meestal zijn ze geel, mogelijk had hij ze met de kwast zelf die kleur gegeven en droeg in het echt ook blauwe klompen, op het schilderij zijn ze heel donkerblauw bijna zwart.