Het vertoont ook overeenkomsten met het huis van de familie Denis in Petit-Wasmes,
waar hij daarvóór woonde in de Zuid-Belgische mijnstreek, dat huis
had rode muren en groene luiken.
Waarschijnlijk lijkt het nog het meest op het huis waar Vincent woonde in Nuenen,
na terugkeer op het oude nest, en waarschijnlijk was het ook het huis dat hij zich
op dat moment weemoedig herinnerde, als je goed kijkt zie je veel vormen terug
in het schilderij.
Daarnaast zijn er overeenkomsten met veel van zijn andere werken waarin huizen
te zien zijn.
Zijn fascinatie voor de kleuren rood en groen, zoals te lezen in brief nummer honderdzevenentwintig, wordt hier duidelijk. Evenals de aanwezigheid van wit en zwart, waarover hij ook sprak in deze brief, geschreven tijdens zijn verblijf in de Borinage. Waar het wit hem aan de sneeuw deed denken en het zwart, het zwarte goud of de steenkool kon symboliseren, waarvan overigens de winning een donkere bladzijde in de geschiedenis vertegenwoordigt.
Voordat hij naar
België vertrok en in Engeland verbleef, sprak hij al over rood en groen, de
kleuren van barmhartigheid. De uitbouw van het huis op het schilderij doet
denken aan de wasplaats van de domineeswoning in Nuenen, waar hij tijdelijk een
atelier kreeg. Deze had ook een ronde boog bij de ingang, ook de schuur in de
achtertuin vertoont opvallende gelijkenissen en hangt wat scheef.
Een ander werk
van Vincent, namelijk Rue d'Auvers-Sur-Oise (1890) vertoont eveneens
gelijkenissen en kun je gerust een flamboyantere versie noemen, mogelijk
geschilderd na het voltooien van dit werk.
Vincent van Gogh tekende Maison Magros ergens eind jaren zeventig van de negentiende eeuw, het lijkt ook sterk op het huis op dit schilderij, in Huis Zandmennik uit dezelfde periode zijn eveneens veel overeenkomsten te zien en ook hier zijn geschakelde gebouwen en dakkapellen te zien.
Qua kleur en perspectief
zijn er overeenkomsten met het Witte Huis bij Nacht (1890); er wordt veelvuldig
gebruik gemaakt van een soortgelijke kleur groen en de pilaren voor het huis
hebben exact dezelfde vorm, ook het standpunt of de plek van waaruit het huis
is geschilderd komt overeen.
Bij La Maison
Jaune (1888) zie je hetzelfde perspectief, evenals de indeling; een kleiner
huisje op de voorgrond, een groter erachter en aan de zijkant iets eraan vast,
ook heeft het een enorme diepte wat het werk zo bijzonder maakt, ook hier zie
je de lichtgroene kleur, evenals ronde bogen en luiken.
Op de website van het Van Gogh Museum is een afbeelding te vinden van de tekening Bloeiende Kastanjebomen bij een Huis (1890). Het gezichtspunt, de boom op de voorgrond, het huis erachter, de pilaar, komen allemaal overeen met Het Domineeshuis, het schilderij waar het hier om gaat. De schets heeft in ieder geval geleid tot het schilderij Bloeiende Kastanjebomen in het bezit van Museum Kröller-Müller, dit is onmiskenbaar duidelijk.
Vermoedelijk is Het Domineeshuis iets eerder geschilderd dan Bloeiende Kastanjebomen, naarmate Vincent van Gogh een bepaald onderwerp verder uitgewerkt had werd het abstracter, en het gebruik van de welbekende streepjes kwam dan veelvuldig voor. Het Domineeshuis is hoogstwaarschijnlijk wel in Auvers-Sur-Oise geschilderd dit vanwege de grote overeenkomst met Bloeiende Kastanjebomen, duidelijk van dezelfde periode.
Feit is dat
Vincent van Gogh in zijn laatste levensjaar de periode dat hij in Auvers-Sur-Oise
verbleef verschillende huizen geschilderd heeft, de overeenkomsten met het
domineeshuis zijn in bepaalde gevallen treffend, zoals ook bij dit werk.